۱۳ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۴۷

گزارش مهر/

حجاب شاخص بارز هویت اسلامی در جامعه/ دستگاههای مرتبط ضعیف عمل می کنند

حجاب شاخص بارز هویت اسلامی در جامعه/ دستگاههای مرتبط ضعیف عمل می کنند

بیرجند - خبرگزاری مهر: حجاب شاخص بارز هویت اسلامی در جامعه است که متاسفانه امروز عملکرد ضعیف دستگاه های مربوط در این زمینه موجب شده تا برنامه ها در این حوزه در مرحله حرف باقی بماند و در مقابل هر روز شاهد ورود مد غربی جدیدی در جامعه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، بدحجابی یا بهتر است بگوییم بی حجابی امروزه جزئی از فرهنگ های ساختگی برخی از افراد شده است و عده ای از زنان و دختران جوان ایرانی، بدون توجه به شخصیت و ارزش زن شیوه آرایش غلیظ مرسوم در کشورهای غربی را انتخاب و با پوشش و آرایشی نا مناسب در جامعه حضور پیدا می کنند.

این روزها با شروع فصل تابستان کم کم بساط لباس های به گفته برخی ها ضخیم برچیده و لباس های کوتاه و نازک بر تن افراد می شود و افراد بی توجه به حفظ شخصیت یک زن اصیل تن به هر نوع پوششی که در اصطلاح خودشان مد روز بوده می دهند و بر اجرای نقشه شوم دشمنان در شبیخون فرهنگی کمک  می کنند.

حجاب حریمی میان زنان و مردان نامحرم، بیانگر وقار و افتخار یک زن است اما اینک چرخش زمانه به گونه ای رقم خورده که بدحجابی به یک فرهنگ تبدیل شده، فرهنگی که برخی ها از آن لذت برده و به آن افتخار می کنند. شاید در بسیاری از کشورهایی که آزادی با بی حجابی معنی و برایشان منعی ندارد دیدن بی حجابی توام با بی حیایی دور از تصور نباشد اما براستی این بی حجابی در جامعه ما جایگاهی ندارد.

امروزه یکی از مسائل مهمی که جامعه را تهدید می کند، بی بند و باری و بی عفتی است که سبب اشاعه فحشا شده و در این منجلاب گناه و فساد، برخی از جوانان و نوجوانان غوطه ور شده اند.

برای رفع بدحجابی باید فرهنگ ها اصلاح شود

کارشناس مسائل مذهبی در بیرجند وضعیت حجاب را نگران کننده دانست و گفت: برای رفع مشکل بدحجابی در جامعه باید فرهنگ ها اصلاح و همه مسئولین در یک راستا هم نظر شوند.

حجت الاسلام سیدعلی اکبر حسینی به خبرنگار مهر گفت: اگر خانواده ها از حیث اعتقادی به مسایل دینی پایبند باشند فرهنگ نیز درست می شود اما متاسفانه برخی از خانواده ها با بی توجهی به اعضای خانواده در دامن زدن بر مشکل بی حجابی، فساد اخلاقی و بی حیایی کمک می کنند.

وی جذب دانشجویان غیربومی در استان را نیز بر گسترش بی حجابی موثر دانست و افزود: وجود دانشجویان غیربومی با فرهنگ ها و آداب و رسوم و حتی ادیان دیگر در شهر و به ویژه مسئله دوری از خانواده سبب می شود تا دانشجویان غیربومی مروجی بر بی حجابی شوند.

حجت الاسلام حسینی وضعیت کلی حجاب در جامعه را غیر قابل قبول دانست و ادامه داد: شهرستان بیرجند از حیث مسئله بی حجابی نسبت به کلان شهرها در وضعیت متوسطی قرار دارد اما قابل قبول نیست.

وی همچنین صدا و سیما را در ترویج مسئله بی حجابی مقصر دانست و اظهار کرد: متاسفانه صدا و سیما با پخش فیلم هایی نامناسب بر ترویج مسئله بی حجابی کمک کرده و جوانان ما از ستاره های سینمایی خود پیروی می کنند.

دستگاه های مربوطه در زمینه عفاف و حجاب ضعیف عمل کردند

امام جمعه طبس نیز پیش از این در رسانه ها با انتقاد از عملکرد ضعیف دستگاه های مربوطه در زمینه موضوع عفاف و حجاب گفت: در امور فرهنگی و به به ویژه حجاب باید از مرحله حرف خارج و به عمل برسیم.

حجت الاسلام سیدابراهیم مهاجریان با اشاره به سالروز کشتار مردم در سال 1314 در راستای کشف حجاب در محل مسجد گوهرشاد، اظهار داشت: متاسفانه معضل بدحجابی در جامعه در حال گسترش بوده که شهرستان طبس نیز از این قضیه مستثنی نیست.

وی بیان کرد: بروز بسیاری از مفاسد اجتماعی و به ویژه افزایش قابل توجه آمار طلاق، نتیجه کمرنگ شدن عفاف و حجاب در جامعه است.

حجت الاسلام مهاجریان با اظهار تاسف از اینکه امروز حتی کار به جایی رسیده که برخی از بدحجابان به بدحجابی خود افتخار هم می کنند، یادآور شد: این امر یعنی اینکه دستگاه های مربوطه نتوانسته اند به وظیفه خود در راستای شناساندن حقیقت و جایگاه حجاب به آحاد جامعه به درستی عمل کنند.

اسلام حجاب را برای جامعه لازم و آن را سبب استواری واستحکام دانسته است و برعكس آنچه كه مخالفين حجاب، آن را موجب فلج كردن نيروی نيمی از افراد اجتماع دانسته اند، باید متذکر شد بی حجابی و ترويج روابط آزاد جنسی موجب فلج كردن نيروی اجتماع است.

متاسفانه جهان امروز به اسم آزادی زن روح جوانان را نشانه گرفته و آزادی به آنها داده است که زن از کنج خانه بیرون آمده اما به کجا رو آورده است؟

 الگوهای اسلامی لباس  در بازار کم است

یک شهروند بیرجندی نیز در گفتگو با مهر گفت: متاسفانه این روزها ویترین مغازه ها از لباس های رنگ و وارنگی پر شده که خرید را برای افراد ساده پوش مشکل کرده است.

سمانه اسدزاده با بیان اینکه برای خرید یک مانتو باید مدت ها زمان صرف کرد، گفت: به نظر من برخی از مانتوهایی که به اصطلاح مد بوده و زیبا جلوه می کند بسیار مسخره است و افراد تنها به صرف درآمدزایی هرگونه لباسی را بدون توجه به فرهنگ منطقه وارد بازار می کنند.

محسن پاکنهاد نیز که از وضعیت پوشش های تنگ و آرایش های غلیظ برخی از خانم ها در سطح شهر گله مند است، گفت: به نظر من مشکل بدحجابی این خانم ها، بی بند و باری و نداشتن غیرت مردانه از سوی همسرانشان است.

وی افزود: گاهی وقت ها از قدم زدن در خیابان ها و دیدن چهره هایی که خیابان را با محفل عروسی اشتباه گرفته اند، خسته می شوم و ترجیح می دهم در خانه بمانم.

خانمی هم که در خیابان با پوشش نامناسبی در حال حرکت بود نیز گفت: در خیابان بایستید و ببینید چند نفر چادری رد می شوند آن وقت به حجاب گیر بدهید.

او که از وضعیت پوشش خود راضی است، می گوید: جامعه ما امروز مشکلات مهمی دارد و شاید شما از وضع ستاره های سینمای ایران بی خبر هستید.

شاید این گفته دختر جوان بی راه نباشد امروزه متاسفانه الگوهای جوانان ما در جامعه افراد خاصی شده اند و آنها به پیروی از افراد مورد علاقه شان در سینما اقداماتی را انجام می هند که به گفته خودشان زیبا جلوه می کند و منعی ندارد زیرا بهتر ز ما نیز انجام می هند.

حجاب فعلی در جامعه امروز ما اسلامی نیست

امام جمعه سربیشه نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه حجاب ظاهری در یک کشور اسلامی قابل قبول نیست، اظهار داشت: حجاب، اصلی اسلامی و متعلق به جوامع اسلامی بوده اما حجاب فعلی در جامعه امروز ما اسلامی نیست.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینه خوشبختانه وضعیت حجاب در شهرستان سربیشه خوب است، گفت: موارد محدود بدحجابی این شهرستان نیز مربوط به فضای دانشگاهی و مسافران عبوری است.

وی بدحجابی را معضلی نگران کننده برشمرد و گفت: وجود دانشجویان غیربومی در تشدید معضل بدحجابی بر کسی پوشیده نیست چرا که این افراد با فرهنگ ها و تفکرات مختلف بوده و در ضمن نظارتی از سوی خانواده ها بر آنها اعمال نمی شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به کارکرد رسانه ها به ویژه رسانه های تصویری بیان کرد: رسانه ها در مباحث مختلف زندگی امروزی جامعه ورود پیدا کرده اند اما متاسفانه در برخی از تولیدات رسانه ها هتک حرمت ها، بی توجهی ها و روابط نامعقولی مشاهده می شود که آثار و تبعات مناسبی در جامعه ندارند.

وی با بیان اینکه نمی توان به طور قطع کوتاهی و یا کم کاری را بر دوش رسانه ها انداخت، گفت: معضل بدحجابی از گذشته توسط دشمنان کار شده و نهایتا امروز به اینجا رسیده است و باید تلاش کنیم در این شبیخون فرهنگی به جای تاثیرگذاری دشمن بر خود، ما بر دشمنان تاثیرگذار شویم.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه امروز آحاد جامعه از مسئولیت خود در امر به معروف و نهی از منکر سلب مسئولیت می کنند، گفت: تذکر لسانی بهترین راه نهی از منکر بوده که کمتر در جامعه مورد توجه قرار گرفته و مردم از آن سلب مسئولیت می کنند.

 تولیدات ملی در  امر حجاب مورد توجه قرار گیرد

وی همچینین به مباحث اقتصادی در امر حجاب گریزی زد و گفت: متاسفانه بهترین چادر برای خرید در ایران از کشورهای هندوستان و ژاپن و غیره وارد و با قیمت های بالا در اختیار مردم قرار می گیرد و مردم ترجیح می دهند به جای هزینه برای خرید یک چادر یک دست لباس کامل تهیه کنند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه باید در بحث تولیدات داخلی و ملی در امر حجاب چاره اندیشی شود، افزود: تولیدات بازار داخلی در امر تهیه مانتو و چادر باید اصلاح و تولیدات با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در بحث خرید برخی جنبه اقتصادی را در نظر می گیرند، گفت: شاید برخی از افراد که لباس های نامناسبی خریداری می کنند تنها به دنبال قیمت مناسب بوده و نگران مباحث کم حجابی نبوده و دغدغه آنها مباحث مالی است.

براستی یک شیشه عطری را در نظر بگیرید، تنها تا زمان بسته بودن درب شیشه عطر داخل آن حفظ می شود و فقط در موقع نیاز باید آن را باز کرد و اگر دائما درب شیشیه باز باشد عطر داخل آن از بین می رود و شیشه خالی برای کسی ارزش ندارد پس حجاب نیز همین گونه است، حجاب بوی خوش یعنی پاکدامنی زن را حفظ می کند و با برداشتن حجاب در جامعه آن عفت و پاکی زن از بین می رود.

بیایید نیم نگاهی به قوانین وضع شده در سال های گذشته در راستای ساماندهی وضع عفاف و حجاب داشته باشیم، قانون ساماندهی مد و لباس، رعایت حجاب اسلامی در دستگاه های اجرایی، رعایت حجاب اسلامی توسط اعضای هیئت‌ های علمی دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور، قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و ... تنها بخشی از قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است که سعی در قانون‌گذاری نسبت به ابعاد مختلف حجاب و عفاف و عناصر مؤثر بر آن نموده ‌اند، اما براستی چند درصد از این قوانین اجرایی شده است؟ چند درصد نظارت بر اجرای قوانین صورت گرفته است؟

موضوع حجاب و عفاف تازگی نداشته و همه و همه، نسبت به آن مسئول هستیم. پس بیاید با ریشه کن کردن معضل بدحجابی در جامعه در راستای اجرای قوانین نیز گامی موثر بر داریم.

.........................

گزارش: فاطمه علیزاده

کد خبر 2304226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha